Vores innovationsforløb med robotter på Bakkeskolen

posted in: Cases, Nyheder | 0

Som en del af Kolding Kommunes fokus på iværksætteri i skolen og den landsdækkende iværksætteruge i uge 47 fik vi lov til at gennemføre et projekt for to 4. klasser på Bakkeskolen i Kolding. Målet var at lære eleverne, at robotter er noget, man selv kan skabe og styre, og lade at eleverne prøve at bygge deres egen robot.

Forløbet bestod af 6 undervisningslektioner, hvor App Academy forestod de første og sidste to lektioner, mens klassens vanlige lærer i natur og teknik forestod de to midterste lektioner. App Academy havde udleveret materiale til at støtte undervisningen i disse to lektioner.

Undervisningen blev baseret på Edison-robotten, fordi den både er let at programmere visuelt fra pc eller tablet, og fordi den er let at udbygge med Lego-klodser. For eleverne på Bakkeskolen er det desuden en sidegevinst, at programmering i Edison minder meget om programmering på Mindstorms-robotterne, som bruges i de større klasser på skolen. (Læs mere om Edison-robotten her)

Lektion 1 og 2

Edison robotIndholdet af den første dobbeltlektion var en generel introduktion til Edison-robotten. Eleverne prøvede at bruge den ved hjælp af de medfølgende stregkoder, og de blev hurtigt fortrolige med at få robotterne til at udføre de forudprogrammerede opgaver. Eleverne arbejde to og to om én robot, og det fungerede rigtig godt. Selv i de par, hvor den ene elev havde bedre forudsætninger end den anden, var de gode til at lade hinanden komme til.

Anden del af første etape var, at eleverne skulle begynde at få robotten til at køre gennem en bane. Det kræver, at man prøver en del gange, før tider og hastigheder er korrekt indstilet til at køre gennem banen, og der var både glæde og frustration, når eleverne ramte rigtigt og forkert.

I den ene af klasserne var der en del tekniske problemer med programmeringen. I den anden klasse valgte vi derfor at lave øvelsen sammen med eleverne i to store grupper. Det sikrede, at eleverne fik de erfaringer, vi gerne ville give dem til videre i forløbet, nemlig:

  • Det er okay at fejle – ofte er det den eneste måde at lære på
  • Det er dem, der bestemmer, hvad robotten gør
  • Robotten er dum – glemmer man at programmere noget, så gør den det ikke
  • Grundlæggende forståelse af sekventiel programmering og systematisk problemløsning.

Lektion 3 og 4

For at undgå tekniske problemer med skolens computere, havde App Academy computere og iPads med til lektion 3 og 4, som ellers blev gennemgået efter planen af klassens vanlige lærer. Da vi var til stede, hjalp vi selvfølgelig også med at svare på elevernes spørgsmål, så de kunne komme hurtigt videre.

I løbet af de to lektioner skulle eleverne bruge Edison-robottens stregsensor til at køre gennem en bane ved at få robotten til at dreje ved stregerne. Når den opgave var fuldført, måtte eleverne eksperimentere med Edisons andre muligheder (eksempelvis bakke gennem banen og bippe med bakalarm, eller danse en sejrsdans når banen er gennemført).

I løbet af disse lektioner lærte eleverne:

  • Hvordan robotter kan reagere på verden omkring dem
  • Hvordan små ændringer i opsætning eller omgivelser kan have stor påvirkning af resultatet (eksempelvis hvis robotten blev placeret skævt på banen)

Lektion 5 og 6

edison-programmeringI de afsluttende lektioner skulle eleverne skabe deres egne robotter ved hjælp af Edison-robotten og Lego-klodser. Først blev de bedt om at bygge og programmere en foruddefineret robot, som sparker til en bold, når man klapper. Se hvordan i videoen nederst på siden.

Dernæst fik eleverne at vide, hvordan de kunne bygge flere Edison-robotter sammen og få dem til at kommunikere med hinanden. Eleverne blev herefter sat fri til at bygge deres egen robot.

Den ene af klasserne fokuserede meget på at viderebygge sparke-robotten. Nogle grupper byggede den større og med større slagkraft, mens andre byggede andre aggregater til at sætte på hjulene i stedet for benet. I denne klasse var det kun et par grupper, som valgte at bygge to robotter sammen.

I den anden klasse valgte alle grupper at bruge flere robotter i deres frie projekt. Nogle valgte at bygge en robot, som afspejlede noget fra den virkelige verden (en edderkop, en giraf eller en racerbil), mens andre holdt et simpelt design og fokuserede på programmeringen. En enkelt gruppe kom i mål med en maskine bestående af to robotter, hvor den ene kørte frem til stregen, og fik den anden til at sparke til den bold, som lå ved stregen.

Målet med de to lektioner var, at eleverne lærte:

  • At robotter og maskiner er noget, de selv kan skabe
  • At det er deres egen fantasi og ideer, der sætter grænserne for, hvad robotterne kan gøre

Vores robot