Et dansk Kickstarter-projekt vil samle penge nok til at udgive en bog, der skal lære danske børn at programmere – og støtte deres forældre i at hjælpe dem med det!CodeDog

Der har længe været talt om det vigtige i, at børn lærer at programmere, så de kan forstå, betjene og mestre de computere, der omgiver dem. Alt for ofte ender snakken desværre i, om programmering have sit eget folkeskolefag, integreres i andre fag eller klares helt uden for skolen.

Et dansk kickstarter-projekt vil stoppe snakken og gøre det muligt for alle danske børn at lære at programmere.

Tegneserier og byggevejledninger

Den kommende bogs forfatter, Bo Kalvslund, fortæller: ”Bogen bliver opbygget som en blanding mellem en tegneserie og en Lego-byggevejledning. Trin for trin bygger vi forskellige spil, så børnene lærere mere og mere avancerede teknikker”.

Hjælp til forældrene

Bag bogen står virksomheden App Academy, som blandt andet underviser skolelærere i, hvordan programmering kan indgå i undervisningen.

Partner i App Academy Kristian Langborg-Hansen fortæller om projektet: ”Vi ved, at mange forældre er usikre på, hvordan de skal lære deres børn om computere og programmering, og derfor bliver bogen lavet, så den også støtter forældrene, når de hjælper børnene”.

Spillene i bogen laves i det visuelle programmeringsværktøj Scratch, som er gratis at bruge, på dansk og ikke kræver, at der skal installeres programmere på computeren.

En hund som alle kan lide

Den gennemgående figur i bogen er hunden CodeDog, som er med i alle spillene. Om hvorfor det lige skulle være en hund, fortæller Bo Kalvslund: ”Vi vil gerne skabe en figur, der både kan være sej i action-prægede spil, og kræve omsorg og pleje i en anden type spil. Vi mener ikke, at programmering er noget, som kun er for piger eller drenge, og vi laver spillene i bogen, så der er noget for enhver smag”.

Kickstarter

Det er en dyr fornøjelse at udgive en bog. Derfor starter projektet på Kickstarter, hvor der gerne skal samles 20.000 kr. ind, før projektet bliver til virkelighed. Udover at købe bogen selv, kan man på Kickstarter også donere eksemplarer af bogen til danske folkeskoler.

Bogens kickstarter-projekt kan findes på http://www.codedog.dk

Pressekontakt:

Download foto: codedog.png

Kristian Langborg-Hansen, kd.ymedacappanull@hlk, Tlf: 51 922 722

Pressemeddelelse udsendt 16. marts 2015.